Ciekawostki motoryzacyjne

Era automatycznych skrzyń biegów?

Wkroczyliśmy w rok 2015, producenci samochodów prześcigając się w galopującym tempie wprowadzają co róż nowe technologie. To że we współczesnym aucie klasy premium znajdziemy inteligentne światła, wentylowane fotele z masażem czy też obraz z kamery na podczerwień wyświetlany z pięknego monitora LCD już nikogo nie dziwi. Pytanie jest następujące, czy warto posiadać te wszystkie gadżety? Myślę że zdecydowana większość z nas potrafiła by się obyć bez tych dodatkowych udogodnień lecz wiem jedno. Ludzie łatwo się przyzwyczajają do wszystkiego. I tak naprawdę kiedy zakosztujemy czegoś co choćby w najmniejszym stopniu mogło by nam ułatwić życie, ciężko będzie się tego wyzbyć w przyszłości.

 

Już w ubiegłym roku spora część firm (głównie drogich marek) zrezygnowała zupełnie ze skrzyni manualnej na rzecz automatycznych rozwiązań. Ten rok ma przynieść kolejne doniesienia o zaprzestaniu produkcji „manuali” w kolejnych wielkich fabrykach. Kręci się wam łezka w oku? Bo mi trochę tak... Ale spójrzmy prawdzie w oczy. Dzisiejsze automaty nie są tym samym co kiedyś. Mam tu głównie na myśli wyobrażenie „drogowego ślimaka” który palił średnio 2 litry więcej od swojego manualnego odpowiednika.

 

Przełammy stereotypy! Dzisiejsze automaty są szybkie, tak szybkie że większość kierowców z manualną gałką w dłoni nie była by wstanie dokonać redukcji biegu nawet w połowie tego czasu co dobry automat. A więc startując spod świateł prawie identycznymi autami z drobną różnicą którą jest automatyczna skrzynia biegów uzyskamy lepszy czas bez narażania się na kontuzje łokcia prawej ręki. Jeżeli chcesz sam decydować o momencie przełączenia biegu wystarczy przełączyć skrzynie automatyczną w tryb manualny i możecie piłować swój pojazd do granic możliwości.

 

Sama jazda w mieście jest znacznie wygodniejsza nie musimy deptać pedałów i machać lewarkiem jak szaleni jadąc kilometry w korku posuwającym się na przód niczym stary parowóz. Kiedy połączymy to z opcja automatycznego hamowania tak aby nie wjechać przez przypadek autu z naprzeciwka w kufer to możemy mówić o pełnym sukcesie. Wystarczy tylko cisnąć gaz, samo jedzie, samo zahamuje a my możemy oddać się błogiemu relaksowi. Jazda w korku już nigdy nie będzie tym samym traumatycznym przeżyciem.

 

Jak wspominałem wcześniej ludzie szybko się przyzwyczajają i przesiadka z automatu na manual większość ludzi boli. To coś jak by w dzisiejszych czasach nagle musieć zacząć używać korbki zamiast przycisku aby spuścić okno. Można? Można... Ale po co? Przycisk wygodniejszy. Co do spalania to dzisiejsze automatyczne skrzynie biegów potrafią sporo zaoszczędzić, szczególnie gdy posiadamy w pojeździe możliwość wyboru trybu jazdy np. ECO . Wyniki są w niektórych przypadkach zaskakujące bo jednostki które osiągają pod 200 koni mechanicznych potrafią spalić około 6 litrów w trybie mieszanym przy masie pojazdu sięgającej nawet 1800 kg.

 

Większość pojazdów salonowych kupowanych w Polsce to samochody „na firmę” brane w leasing. Często zaraz po okresie gwarancyjnym wędrują do rąk następnego właściciela. I co z automatem gdy skończy nam się gwarancja? Nie ma się co oszukiwać że w razie awarii wydamy znacznie więcej pieniędzy niż w przypadku manuala. O autoryzowanych serwisach można zapomnieć, ich stawki za naprawę zapłacimy krocie. Warto szukać dobrych nieautoryzowanych serwisów w swojej lokalizacji. Z pomocą przyjdą nam wyszukiwarki internetowe. Powiedzmy że pojazd zepsuł nam się w okolicach Wrocławia. Wystarczy użyć smart fona i wyszukiwarki. Wpisujemy w pasek automatyczne skrzynie biegów Wrocław i kontaktujemy się z jedną z firm.

 

W dzisiejszych czasach naprawa automatycznych skrzyń przebiega szybko i nie jest „egzotyką” tak jak kiedyś, kiedy aby zaoszczędzić parę groszy na naprawie trzeba było szukać zakładów po całym kraju. Warto dodać że koszta też nie są takie jak kiedyś. Pojawia się jednak pytanie czy nie obawiać się automatów w okresie pogwarancyjnym? Odpowiedź jest prosta. W świecie motoryzacji nie ma kompromisów. Coś co jest wygodniejsze, szybsze, mniej pali jest przeważnie droższe w naprawie i trzeba się z tym liczyć przy zakupie.

 

Na szczęście technologie powszednieją a wraz z tym procesem ceny idą w dół. Tak jak w przypadku wcześniej wspomnianych automatycznie zamykanych szyb, kiedyś przy awarii zapłacili byśmy jak za zboże, a dziś przy zakupie nikt się nad tym nie zastanawia bo koszta są banalne. Mało tego kiedyś wszyscy jeździliśmy bez klimatyzacji i dawaliśmy radę, dziś kupując nowy pojazd nie potrafimy się bez tego obyć i nikt nie patrzy że gdy ją używamy to auto więcej pali, czy trzeba ją sezonowo czyścić czy napełniać gazem, a kiedy zepsuje się sprężarka zapłacimy dodatkowo nawet kilka tysięcy. To co kiedyś było luksusem dziś jest standardem.

 

Tak samo będzie ze skrzyniami biegów. Z czasem manuale będą znikać z Polskich dróg i tego procesu nie da się zatrzymać. Światowe marki wyznaczyły już drogę.