Ciekawostki motoryzacyjne

Poduszki

Najważniejsze w podróżowaniu samochodem nie jest spalanie czy osiągi, na boczny tor odchodzą też takie aspekty jak wygoda. Pierwszą i najważniejszą sprawą jest nasze bezpieczeństwo. Co to oznacza i czym charakteryzuje się bezpieczne auto? Niektórzy myślą, że im auto większe, tym bezpieczniejsze. Nic bardziej mylnego.

 

Oglądając film z crash testu Fiata Seicento i Smarta możemy zauważyć że Fiat pomimo iż wydaje się większy, gorzej znosi zderzenie.



 

A skoro nie gabaryt to co? Odpowiedź tkwi w konstrukcji pojazdu. Specjalnie spreparowane strefy zgniotu sprawiają, że energia z uderzenia jest pochłaniana przez elementy samochodu, a nie przez człowieka. Takie skonstruowanie auta wymaga dużej wiedzy producentów i wielu symulacji przed wypuszczeniem auta do masowej produkcji.

 

Skoro auto podczas zderzenia pochłania już energię, to przydałoby się coś, co pozwoli nas uchronić od obrażeń. W tym celu wynaleziono poduszki powietrzne. Początkowo były one montowane tylko w kierownicy, aby chronić kierującego. Na chwilę obecną ochrona obejmuje również pasażerów. Poduszki montowane są w ich fotelach, drzwiach oraz nad nimi, co zapewnia bezpieczeństwo również przy uderzeniach bocznych.

 

Kiedy w pojazdach, które opuściły fabrykę pojawiła się pierwsza poduszka wywołała wiele kontrowersji. Dlaczego? Bo chroniła życie, ale tylko w przypadku zapiętych pasów. W przeciwnym razie mogła się przyczynić do złamania karku, dlatego że głowa została zablokowana, a ciało było dalej pchane do przodu przez siłę uderzenia.

 

Błąd skorygowano wdrażając systemem SRS, czyli ogólny monitoring pojazdu pod kątem tego czy ktoś siedzi na fotelu i czy ma zapięte pasy. W przypadku, gdy pasażer nie zapiął pasów - poduszka nie wystrzeliwała. System poprawy bezpieczeństwa ukryty jest w fotelach. Można to zauważyć, gdy spojrzymy pod nie. W niektórych modelach zauważymy wiązkę kabli połączonych kostką.

 

W starszych modelach aut często zdarzało się tak, że ktoś przez przypadek spowodował poruszenie kostki łączącej poprzez delikatne kopnięcie. Wówczas następowało przerwanie obwodu i na komputerze pojawiał się błąd poduszek. Jedyną radą było połączenie na stałe wiązki kabli do gniazda poprzez lutowanie. Oczywiście problem ten już nie występuje, bo producenci po jakimś czasie doszli do tego, że ich konstrukcja była wadliwa.

 

Jak działają same poduszki? W karoserii mamy rozmieszczony szereg czujników uderzenia, które połączone są z komputerem. W momencie wypadku sygnał z czujnika wędruje do komputera i wtedy on decyduje które poduszki mają zostać uruchomione. Elektryczny sygnał wędruje bezpośrednio do poduszek, gdzie następuje ich odpalenie. Na skutek detonacji zostaje uwolniona duża ilość gazu, która wypełnia poduszki.

 

Pamiętajmy jednak, że spotkanie z otwartą poduszką nie jest wcale przyjemne, a czasami bywa wręcz bolesne. Złamane nosy, stłuczenia, otarcia, wstrząs mózgu to wszystko może się zdarzyć i choć ratuje nasze życie, spotkanie z nią przypomina zderzenie z betonową ścianą.

 

Pamiętajmy jednak, mimo iż jesteśmy właścicielami super samochodu, z najlepszymi zabezpieczeniami to żaden z systemów bezpieczeństwa nie pomoże nam w momencie zderzenia przy dużych prędkościach. Nie liczmy na poduszki powietrzne, tylko starajmy się podróżować bezpiecznie!