Ciekawostki motoryzacyjne

Amortyzatory

Czy wiesz, że jednym z bardziej potrzebnych elementów wpływających na twoje bezpieczeństwo podczas jazdy jest amortyzator? Jest to układ mechaniczny, który ma za zadanie przechwycić i rozproszyć energię. Amortyzatory zostały stworzone nie tylko dla bezpieczeństwa, ale również dla polepszenia komfortu jazdy. Występuje wiele rodzajów amortyzatorów, które można podzielić na magnetyczne, hydrauliczne, pneumatyczne, powietrzne, cierne, gumowe oraz sprężynowe.

Najczęściej w samochodach osobowych możemy spotkać hydrauliczne oraz pneumatyczne. Stosowane są w celu zmniejszenia kołysania resorowanego nadwozia. Zapewnia to większą przyczepność pojazdu oraz zwiększa nasze bezpieczeństwo. Konstrukcja amortyzatora nie jest bardzo skomplikowana. Szczelną obudowę amortyzatora hydraulicznego wypełnia specjalny olej, który balansuje między zaworami ruchomego tłoczyska. Przeciskając się między szczelinami zaworów generuje opór.

Zużyciu najczęściej ulegają zawory i uszczelnienie tłoczyska, które z powodzeniem możemy regenerować. Regenerowany amortyzator kosztuje znacznie mniej od nowego i jeżeli proces naprawy został przeprowadzony poprawnie, to jego praca nie będzie odbiegać jakością od fabrycznie nowego. Regenerować można zarówno amortyzatory z obudową stalową jak i aluminiową. Sam czas regeneracji jak i jakość wykonanej usługi zależy od doświadczenia danego warsztatu, więc jeżeli zapragniemy już regenerować nasze amortyzatory, postawmy na sprawdzony zakład.

Ok, ale skąd mamy wiedzieć że nasze amortyzatory wołają już o pomstę do nieba? Najbardziej pewnym sposobem ich sprawdzenia jest wizyta w stacji kontroli pojazdów. Specjalna maszyna do testów będzie w stanie określić procentowo zużycie danego amortyzatora. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że nie wszystkie maszyny diagnostyczne są doskonałe. Nie zdziwmy się, kiedy założymy nowe amortyzatory, a ich badanie wskaże sprawność 80%.

Drugim ze sposobów jest test, który możemy wykonać sami, praktycznie wszędzie tam, gdzie nasze auto będzie stać na równej, płaskiej powierzchni. Wystarczy podejść do samochodu z przodu lub z tyłu i dynamicznie nacisnąć obiema rękami przód lub tył pojazdu. Należy pamiętać, aby wykonywać ucisk w miejscach gdzie nie dokonamy przez przypadek żadnych wgnieceń. Uciśnięty pojazd powinien odskoczyć i powrócić do pozycji w jakiej się znajdował. Jeżeli jednak nasze amortyzatory powinny zostać już wymienione, po odskoczeniu nastąpi krótkotrwałe bujanie nadwozia.

Ceny amortyzatorów zależą od danego modelu samochodu oraz producenta. Wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Najbardziej kosztowne są amortyzatory przeznaczone dla marek luksusowych z elektronicznym systemem regulacji ich płynności. W cenie również są specjalistyczne amortyzatory off road, przeznaczone dla aut terenowych o podwyższonym zawieszeniu. Cena amortyzatora przekłada się przeważnie na jego jakość oraz żywotność. Nie miejmy złudzeń, tani zamiennik nie zastąpi w pełni fabrycznego produktu.