Ciekawostki motoryzacyjne

Może tak SUV?

Niekiedy już po premierze danego auta chodzą głosy, że nie ma tu mowy o kontynuacji tego modelu . Wśród szerokiej oferty koncernów motoryzacyjnych można znaleźć przypadki, które pojawiają się i znikają niczym słomiany ogień. Są również takie które grzeją swoją pozycję na motoryzacyjnym rynku, zupełnie jak wysokokaloryczny brykiet. Minęło już praktycznie 30 lat od kiedy pierwsza edycja tego pojazdu pojawiła się na światowych salonach, gdyż właśnie w roku 1982 r z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz. Premiera jednak była poprzedzona bogatym doświadczeniem Mitsubishi Motors, gdyż pierwowzorami pierwszego Pajero były takie auta jak Mitsubishi PX33 i Minica Jeep . Posiadając tak bogate doświadczenie nie ciężko było o sukces.

 

Mitsubishi Pajero jest dostępne na rynku w 4 generacjach, które kształtowały się na przełomie lat. Ceny są uzależnione jak zwykle od rocznika oraz wersji wyposażenia, ale można uściślić że za modele z rocznika 1999 będziemy musieli zapłacić od ok. 7 000 do 23 000 tysięcy złotych, natomiast za rocznik 2010 zostaniemy zmuszeni wyłożyć od ok.100 000 do 150 000.

 

Auta nie należą do tych które najmniej palą, ale też nie do tych co spalają najwięcej. Biorąc po lupę spalanie Mitsubishi Pajero I w dość dużym silniku 3.0 V6 który posiadał moc141KM i był montowany w latach 1988-1990 zaobserwujemy średnią ok. 12 litrów paliwa, chyba że założymy gaz wtedy zapotrzebowanie na LPG wzrośnie nawet do 19 litrów. Silniki diesla np. 2.3 TD spalały średnio ok. 11 litrów. Wszystko jest uzależnione od tego jak mocno ciężką nogę posiadamy, tyczy się to zarówno starych jak i nowych modeli, gdzie średnia spalania nie zmieniła się znacząco na przełomie lat.

 

Ceny części nie należą do kosmicznych, za klocki tylne w roczniku 2007 zapłacimy ok. 150 zł . Tarcza sprzęgła do Pajero II 2.8 TD wyniesie nas około 500 zł . Pamiętajmy o bogatym rynku wtórnym, gdzie wszelkie części z rozbiórek są łatwe do dostania w przystępnych cenach. Nie jest to tak tanie w utrzymaniu jak Fiat Seicento, lecz jeżeli chcemy posiadać większe wygodne auta o charakterze terenowym musimy się liczyć z nieco większymi nakładami finansowymi niż w przypadku konwencjonalnych sedanów czy hatchbacków.



Od lat pierwszej premiery, auto zostało nabyte przez prawie 3 miliony użytkowników. Sama nazwa pojazdu wywodzi się od łacińskiego imienia dzikiego - Kota Pampa. Niestety w krajach hiszpańskojęzycznych model funkcjonuje pod nazwą Montero. Dlaczego? Odpowiedz jest zaskakująca!...ponieważ Pajero to slangowe określenie idioty lub onanisty ;)

No cóż twórcy nazwy nie zadali sobie trudu dokładnego sprawdzenia znaczenia tego słowa. Ale można to tłumaczyć tym że w roku 1981 ciężko było o wyszukiwarkę Google.

 

Tak jak już wcześniej napisałem są samochody robione „na chwile” i te, które swój wizerunek budują przez lata. Pajero spokojnie można zaliczyć do tej drugiej grupy. Wytrzymałe auto zarówno na teren jak i do codziennego użytku. W nowszych wersjach przestronne wygodne wnętrze, które zapewni komfort w dalekich podróżach. Jeżeli twoim marzeniem jest posiadanie suva, zastanów się mocno nad tą propozycją.